
EDUKACJA I NAUCZANIE W OPARCIU O GRY KOMPUTEROWE
Współczesne, komercyjne gry komputerowe niewątpliwie posiadają potencjał edukacyjny, który nie jest wystarczająco doceniany. Istotnym staje się określenie funkcji gier komputerowych, zaś w dalszej kolejności warto zwrócić uwagę na kwestie dotyczące mechanizmów gier komputerowych. Jeżeli jesteś ciekawy w jaki sposób gry komputerowe wykorzystywane są w edukacji i nauczaniu – zapraszam do lektury!
Należałoby podkreślić fakt stanowiący o tym, że wszystkie gry, czyli np. komputerowe, internetowe, karciane, planszowe itp. posiadają wiele wspólnych elementów, do których można zaliczyć: jasno sprecyzowany cel, określone zasady, czy też dobrowolność. Oprócz rozrywkowej funkcji gier, trzeba wspomnieć także o tej edukacyjnej, która zyskuje na znaczeniu i na popularności.
Nie da się ukryć, że osoby, dzieci, nastolatkowie, którzy grają w gry komputerowe w aktywniejszy sposób uczestniczą w procesie edukacyjnym. Ponadto łatwiejsze staje się dla nich zrozumienie pojawiających się w szkole trudności, a także sukcesywnie podnoszą swoje umiejętności. Dzieje się tak dlatego, że wartościowe gry, także te komputerowe (przeglądarkowe czy online) ułatwiają proces kształcenia ze względu na istotne role, które im towarzyszą. Gry motywują, co wpływa pozytywnie na psychologiczny aspekt przyswajania wiedzy. Co więcej, gry stymulują, a to oznacza, że mają możliwość imitowania doświadczeń i dostarczają wielu nowych umiejętności o charakterze praktycznym. Dodatkowo gry ułatwiają przyswojenie pewnych teoretycznych struktur. Trzeba zatem przyznać, że oddziaływanie gier na człowieka ma także pozytywne oblicze.
Należy mieć świadomość, że nauka dla większości, zwłaszcza młodszych dzieci nie należy do przyjemności, gdyż jest to żmudny oraz wymagający wysiłku, czasu oraz zaangażowania proces. Jedną kwestią jest przyswojenie partii materiału, zaś drugą utrwalenie oraz przećwiczenie zdobytej wiedzy. Grywalizacja staje się zatem pomocna, aby urozmaicić naukę, dlatego w edukacji wykorzystywana jest już od dłuższego czasu. Jeżeli proces nauki zostanie połączony z zabawą, wówczas każdy, bez względu na wiek, z większym zapałem i chęcią zaangażuje się w naukę, będzie z pozytywnym nastawieniem przyswajał kolejne partie materiału. Istotnym jest też fakt, że przekazanie wiedzy w atrakcyjny i łatwiejszy sposób owocuje szybszym przyswojeniem konkretnej wiedzy, która na dłużej pozostanie w pamięci. Gry edukacyjne w tym względzie są warte podkreślenia, bowiem poprzez gry można realnie oddziaływać na psychikę człowieka, szczególnie dzieci. Najmłodsi uwielbiają pomagać bohaterom w rozwiązywaniu zagadek, tajemnic, ucząc się tym samym na przykład działań matematycznych, tabliczki mnożenia lub przyswajając nowe słówka z języka angielskiego. Można zatem przyznać, że gry pozwalają zapamiętywać nowe rzeczy. Natomiast, mając na uwadze ich kontekst fabularny, należy zwrócić uwagę, że pomagają one w rozwijaniu logicznego myślenia, pobudzają do łączenia faktów, prezentują działania zachodzących procesów oraz mechanizmów. W związku z czym, gry komputerowe coraz częściej kierowane są też do młodzieży i dorosłych.
Coraz częściej mówi się o zaletach wykorzystywania gier komputerowych w edukacji, które zawierają różnorodne metody, angażujące uwagę ucznia, którym trudno jest skoncentrować się na jednym zadaniu. Wykorzystanie gier komputerowych w edukacji i nauczaniu z pewnością zachęci użytkowników do większego zaangażowania, zaś wiedza będzie szybciej i sprawniej przyswajana.
- 0 Comment
- News
- 15 stycznia, 2025






